Saturday, October 23, 2021
POLITIKUMNO Ditawar Jawatan Timbalan Perdana Menteri - Isham Jalil

UMNO Ditawar Jawatan Timbalan Perdana Menteri – Isham Jalil

Dipetik dari hantaran Facebook Isham Jalil;

TAWARAN TIMBALAN PERDANA MENTERI

Oleh: ISHAM JALIL

Saya mendengar ura-ura bahawa Tan Sri Muhyiddin akan menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada UMNO.

Ini untuk menyelamatkan kedudukannya sebagai Perdana Menteri yang amat goyah sekarang umpama telur di hujung tanduk.

Muhyiddin sedang terdesak, dia akan buat apa sahaja sekarang.

Namun tawarannya ini sudah terlambat dan tidak berguna lagi.

Buat apa terima jawatan TPM untuk dua tiga bulan waima setahun di mana tidak banyak perubahan yang boleh dibuat hanya untuk menyelamatkan Muhyiddin dan PPBM yang sedang tenggelam dan hampir karam.

Malah untuk satu jawatan ini yang hanya untuk jangkamasa yang pendek, PPBM pastinya menuntut untuk UMNO mengorbankan banyak perkara, ini tidak menguntungkan malah merugikan kita dan akar umbi serta orang-orang Melayu dalam jangkamasa sederhana, panjang atau selama-lamanya.

Saya tidak rasa pemimpin-pemimpin UMNO begitu naive dan mentah untuk galak dan teruja dengan tawaran terdesak dan terlambat Muhyiddin dan PPBM ini.

Dan sebelum ini juga saya telah kata, jika UMNO terima jawatan TPM ini, ia besar berkebarangkalian akan memecahbelahkan parti.

Malah majoriti akar umbi telahpun membuat keputusan menolak PPBM dalam mesyuarat-mesyuarat perwakilan baru-baru ini.

Oleh itu sesiapa yang menerima jawatan ini akan dilihat oleh akar umbi sebagai menggadaikan UMNO untuk kepentingan diri sendiri.

Tambahan lagi jawatan Timbalan Perdana Menteri tidak mempunyai banyak kuasa pun untuk membuat dasar dan perubahan untuk rakyat, malah setahun kebelakangan ini jawatan itu tidak diisi pun menunjukkan ianya bukanlah kritikal.

Oleh itu tidak masuk akal untuk UMNO terima jawatan ini sekarang.

Sebenarnya jika Muhyiddin ikhlas dengan UMNO, dari awal dia jadi Perdana Menteri dulu dia sepatutnya telah tawarkan jawatan ini kepada UMNO, tetapi tidak.

…….

Saya telah tekankan sebelum ini jika PPBM ikhlas mahu menyatukan orang-orang Melayu dan bukan hanya pentingkan diri dan jawatan mereka (PPBM), mereka perlu bubarkan parti kecil mereka dan kembali ke pangkuan UMNO.

Tidak masuk akal untuk parti yang besar seperti UMNO pula disuruh mereka (PPBM) untuk dibubar dan 3.8 juta ahli-ahli UMNO dikerah masuk PPBM.

Jika UMNO dibubar, 3.8 juta ahli UMNO tidak akan masuk PPBM tetapi akan bertempiaran dan berpecah belah dan banyak lagi parti serpihan akan ditubuh.

Sekiranya ini berlaku perpecahan orang-orang Melayu akan menjadi lebih teruk dek kerana perbuatan parti PPBM yang ditubuh Mahathir dan Muhyiddin ini.

Yang lebih masuk akal ialah PPBM yang kecil dan tidak berakar umbi perlu dibubar dan kembali kepada UMNO sepertimana yang dibuat oleh parti Semangat 46 dahulu.

UMNO adalah parti yang besar dengan pucuk pimpinan di atas dan akar umbi yang kuat dan besar di bawah.

Berbanding dengan PPBM yang tiada badan dan tiada kaki tetapi hanya besar di kepala.

UMNO adalah parti lama dan keramat, ia tidak akan korbankan maruah diri untuk menjadi badan dan kaki tangan kepada parti pengkhianat dan pemecah belah seperti PPBM.

Oleh itu, untuk penyatuan ummah dan penyatuan Melayu, saya sarankan supaya Muhyiddin dan PPBM membuang ego dan kepentingan diri dan jawatan-jawatan mereka, dan kembalilah ke pangkal jalan.

Sudah tiba masanya Tan Sri (Muhyiddin) dan Tun (Mahathir) mengundur diri.

Salam.

ISHAM JALIL
19 Februari 2021

Artikel berkaitan

Komen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Berita terkini

Popular